۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

گزارش عملكرد دولت




گزارش عملكرد دولت

گزارش عملكرد دولت مجموعه اي از دستاوردهاي كشور در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي، روابط بين الملل، اقتصادي و مديريتي مي باشد كه در قالب گزارش رييس جمهور به مردم و تحت عنوان هاي مختلف مثل   "تحولات كشور و عملكرد دولت" ، " گزارش عملكرد دولت" ، "سيماي دولت"  از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و تنظيم و منتشر مي شود. اين منابع ، گزارش رسمي عملكرد دولت  مبتني بر مجموعه آمار و اطلاعات و شاخص هاي عملكردي بخش هاي مختلف است و معمولا در طول دوره فعاليت دولت و همچينين در پايان دوره فعاليت دولت  ارائه مي گردد.
همچنين گزارش هاي مشابه استاني در خصوص عملكرد دولت در استان ها و تحولات استاني و تعدادي گزارش هاي بخشي  در خصوص عملكرد دولت در يك يا چند بخش بخصوص از اين دست منابعي هستند كه تهيه و تنظيم و منتشر مي شوند.
·        گزارش عملكرد دولت ، نتايج فعاليت بخش هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور را كه با مديريت مستقيم و يا هدايت عمومي دولت عمل مي كنند به روشني منعكس مي نمايد.
·        شاخص هاي مهم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را در آغاز كار دولت تا پايان دوره فعاليت مورد مقايسه قرار داده و امكان قضاوت براي عموم مردم را در خصوص عملكرد بخش هاي مختلف دولت فراهم مي نمايد.
·        ميزان تحقق يا عدم دستيابي به اهداف و برنامه هاي اعلام شده دولت مبناي اصلي قضاوت در خصوص عملكرد دستگاه هاي اجرايي است و مي تواند سوالات و دغدغه هاي موجود و نيز شبهاتي كه در خصوص توفيق يا عدم توفيق دولت در برخي زمينه ها مطرح مي شود پاسخ روشني ارائه نمايد.
·        تفاوت عمده گزارش عملكرد دولت با گزارش هاي اقتصادي سالانه در اين است كه  مبناي كار و سمت گيري گزارش هاي اقتصادي ، برنامه هاي توسعه و قوانين بودجه مي باشد در صورتي گزارش عملكرد دولت  تمام فعاليتهاي دولت را اعم از اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي و ... را شامل مي شود. و جامع تر است.