۱۳۸۹ آذر ۲۰, شنبه

بانك مركزي - حساب هاي ملي سالانه



 حساب هاي ملي سالانه
مجموعه حساب هاي ملي سالانه حاوي اطلاعات و ارقام بخش واقعي اقتصاد ايران براي سالهاي 1338 تا 1386 مي‌باشد که با تلاش مستمر و پيگيري چند ساله بصورت کنوني در اختيار محققان، دانشجويان، اقتصاددانان و سياست‌گذاران قرار مي‌گيرد. اين مجموعه بصورت سري هااي زماني جداگانه به قيمتهاي جاري و به قيمتهاي ثابت سال 1376 و همچنين حساب هاي ملي ايران  بر اساس نظام SNA1993 ارائه مي‌گردد.
جداول حساب هاي ملي سالانه شامل جداول توليد ملي و هزينه ملي است. جداول توليد ملي، ارقام توليد و درآمد ملي و اجزاء آن را بر حسب فعاليتهاي اقتصادي در بر مي‌گيرد. اين جداول ارزش ستانده، هزينه واسطه و ارزش‌افزوده فعاليتهاي مختلف اقتصادي را به قيمتهاي جاري و ثابت شامل مي‌شود. فعاليتهاي اقتصادي قابل دسترس در وب سايت عبارتند از: کشاورزي، معدن، نفت، صنعت، آب و برق و گاز، ساختمان، بازرگاني، رستوران و هتلداري، حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات، خدمات موسسات مالي و پولي، واحدهاي مسکوني، خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌اي و تخصصي، خدمات عمومي، خدمات اجتماعي شخصي و خانگي.
جداول هزينه ملي شامل اقلام عمده هزينه‌هاي مصرف نهايي خصوصي، هزينه‌هاي مصرف نهايي دولت، تشکيل سرمايه ثابت ناخالص، خالص صادرات کالاها و خدمات و تغيير در موجودي انبار مي‌گردد. علاوه بر اين، هر يک از اجزاء تشکيل دهنده هزينه ناخالص ملي، خود بر حسب عوامل ديگري تفکيک شده‌اند. به عنوان نمونه، هزينه‌هاي مصرف نهايي خصوصي بر حسب گروه‌هاي مختلف هزينه، نوع کالاها و خدمات مصرفي و يا خانوارهاي مناطق روستايي و شهري بطور جداگانه ارائه شده‌اند.
بخش ديگري از حساب هاي ملي سالانه، اختصاص به جداول عرضه و تقاضاي کل، حساب توليد، حساب مصرف، پس انداز ملي و حساب دنياي خارج، دارد.