۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

بانك جهاني - گزارش تامين مالي توسعه جهاني

گزارش تامين مالي توسعه جهاني 

Global Development Finance

گزارش تامين مالي توسعه جهاني گزارش سالانه بانک جهاني مي باشد كه در مورد اثربخشي جريان هاي منابع بين المللي با تاكيد فزاينده بر فقيرترين كشورهاي درحال توسعه مد نظر قرار مي دهد. از ديگر موارد آن مي توان به شناوري جريان هاي بين المللي و انواع سياست هاي ايجاد ارتباط ميان تجارت، ماليه و جريان نيروي كار و همچنين مدل هاي پيش بيني جريان هاي سرمايه اشاره كرد. كتاب همچنين پيش بيني هاي بنك جهاني را در خصوص وضعيت جهاني و شرايط ناپايداري ژئوپليتيك كنوني جهان را بررسي مي كند.
لوح فشرده اين منبع اطلاعاتي كه همراه با سري هاي زمانيمي باشد دسترسي است. در نسخه سال 2008 آن، مجموعه اطلاعات بيش از 200 كشور از سال 1970 تا 2008 و سال 2009 بصورت تخميني وجود دارد.
‌مراحل نصب و اجراي آن بسيار آسان مي باشد و مشابه لوح فشرده  WDI مي باشد كه در ادامه معرفي منابع به آن نيز پرداخته شده است. صفحه اول نرم افزار پس از اجرا مانند شكل زير است كه در واقع نسخه الكترونيكي كتاب مربوطه مي باشد و با كليك روي لينك ها، فايل هاي مربوطه بصورت متني و فرمت PDF قابل مشاهده خواهند بود.




از آنجا كه مراحل انتخاب شاخص ها، انتخاب سري زماني و انتخاب كشورها مشابه بانك اطلاعاتي WDI مي باشد از تكرار مراحل آن خود داري وتنها به ويژگي هاي مربوط به استفاده از نقشه (Map) آن اشاره مي گردد.
        با انتخاب گزينه Map در منوي بالاي صفحه نقشه جهان نمايان مي شود. بر روي نقشه، كشور مورد نظر انتخاب و با كليك روي آن جدولي با فرمت PDF، مربوط به اطلاعات آن كشور باز خواهد شد.





همچنين در زماني كه نقشه بر روي صفحه قرار دارد ميتوان با انتخاب گزينه Series پنجره اي مشابه شكل زير بازخواهد شد:






 در اين پنجره با انتخاب سال و شاخص مورد نظر و زدن دگمه قرمز رنگ Paint Map كشورها بر روي نقشه با رنگ بندي هاي خاص دسته بندي خواهند شد.





همانطور كه در شكل فوق مشخص مي باشد شاخص انتخاب شده مربوط به ميزان انباشت خالص جريان منابع به قيمت دلارآمريكا در سال 2005 جهان مختلف مي باشد.







با توجه به راهنماي موجود زير صفحه، كشورهاي جهان از نظر ميزان رقم انباشت خالص جريان منابع به صورت زير دسته بندي شده اند:
        كمتر از رقم 89113336 مي باشند با رنگ قرمز،
        بين 89113336 تا 375268000 با رنگ نارنجي
        بين 375268000 تا 1055659008 با رنگ زرد
        بين  1055659008 تا 3580038400 با رنگ سبز
        بين  3580038400 يا بيشتر به رنگ آبي
        كشور هايي كه اطلاعات آنها در دسترس نيست بصورت بدون رنگ ( خاكستري)
با انتخاب هاي مختلف از تركيب سال ها و شاخص ها ميتوان كشورهاي مشابه را بر روي نقشه جهان مشاهده و مقايسه كرد.


 



 GDF: Global Development Finance