۱۳۸۹ آبان ۱۳, پنجشنبه

صندوق بین المللی پول - سالنامه آماري بازرگاني

سالنامه آماري بازرگاني
Direction of Trade Statistics Yearbook


سالنامه آماري بازرگاني، اطلاعات بازرگاني ( واردات و صادرات ) را براي حدود 184 کشورجهان بصورت تقسيم بندي هاي جهان و منطقه و در محدوده زماني هفت سال ارايه مي دهد. در بخش اول جداول آماري جهاني و منطقه اي درج گرديده كه شامل تقسيم بندي جهان، كشورهاي صنعتي، كشورهاي درحال توسعه به ترتيب آفريقا، آسيا، اروپا، خاورميانه و كشورهاي غربي و ساير كشورها است.در بخش دوم اتحاديه اروپا، كشورهاي صادركننده نفت و كشورهاي در حال توسعه غير نفتي آورده شده است. بخش سوم حاوي جداول كشورهاست كه بصورت الفباي نام كشور مرتب شده اند.در هر جدول ميزان و حجم واردات و صادرات كشورها بر حسب يك بيليون دلار آمريكا در بازه زماني هفت سال ذكر شده است.
سالنامه معمولا در ماه سپتامبر منتشر شده است.
لوح فشرده DOTS با همين عنوان قابل دسترسی مي باشد. 


استفاده از اين بانك اطلاعاتي نيز مشابه بانك اطلاعاتي IFS و GFS مي باشد. قبل از نصب صفحه مقابل مشاهده خواهد شد كه اطلاعات كلي در خصوص لوح فشرده، نصب و مستندات بانك ارائه مي نمايد.
پس از نصب و اجرا مراحل زیر قابل انجام خواهد بود.
همانطور كه ملاحظه مي شود اين پنجره نيز مشابه IFS و GFS مي باشد. تفاوت عمده در نوع اطلاعات آنها و كمي در روش هاي انتخاب شاخص ها مي باشد. 
پس از انتخاب دوره زماني مورد نظر در منوي بالاي جدول، درمرحله بعدي شاخص هاي اصلي و فرعي به صورت درختواره در پنجره سمت چپ (1) قابل مشاهده مي باشند با انتخاب و كليك روي شاخص مورد نظر و سپس انتخاب و كليك بر روي كشور مبدا (2) و سپس كشور مقصد (3) در پنجره هاي بعدي دگمه Add را مي زنيم تا موارد علامت گذاري شده انتخاب گرديده و به صورت سطر درپنجره بزرگ پايين صفحه (4) نمايان گردد.




همچنين در اين نرم افزار با انتخاب كشورهاي متعدد به عنوان كشور مقصد فهرستي از اطلاعات مربوط به مثلا واردات يا صادرات به آن كشور ها را انتخاب و مشاهده كرد.مثل نمونه زير: 





پس از انجام اين مراحل ، بازدن دگمه Retrieve سمت راست بالاي صفحه نتايج را بصورت شكل زيرمشاهده خواهيم كرد.






هیچ نظری موجود نیست: