۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

صندوق بين المللي پول - سالنامه آماري مالي بين المللي

سالنامه آماري مالي بين المللي
IFS: International Financial Statistics Yearbook

سالنامه آمار مالي بين المللي كه اختصارا به IFS مشهور است، حاوي داده هاي آماري مالي و سالانه آمار مالي موجود كشورهاست. اطلاعات IFS يكي از منابع مهم واستاندارد از آمارهاي مالي بين المللي مي باشد. و برخي از جداول ويژه در رابطه با منطقه و جهان در مجموعه هاي زماني در جداول کشورها نيز گنجانده شده است. اين منبع مهم اطلاعاتي حاوي حدود 32000 سري زماني از سال 1948 است و اطلاعات بيش از 200 کشور را پوشش مي دهد.اين اطلاعات اعم از نرخ ارز، قابليت تبديل بين المللي، حساب هاي صندوق و شاخص هاي عمده اقتصادي جهاني و کشورها مي باشد.گزارشات سالانه IFS، معمولا در ماه سپتامبر منتشر مي شود.
اين منبع اطلاعاتي شامل سه بخش اصلي جداول جهاني، جداول كشورها و قسمت يادداشتها مي باشد. در ابتداي اين كتاب فهرستي از كشورهاي عضو IMF و اسامي نمايندگان كشورها وهمچنين اسامي جانشينان آنان بر حسب الفباي نام كشور و نيز تاريخ عضويت كشورها، آورده شده است. اطلاعاتي كه در خصوص فعاليت مالي كشور ها مي توان از اين منبع به دست آورد عبارتند از: نرخ برابري ارز، وجوه سرمايه، ذخيره بين المللي، ارزش پولي، نرخ بهره بانكي، شاخص هاي نرخ ارز موثر واقعي، قيمتها، دستمزدها، توليدات، اشتغال، آمارهاي تجارت بين المللي، تراز پرداخت ها، حساب هاي ملي، قيمت كالا و خدمات.


لوح فشرده اين منبع اطلاعاتي نيز تحت همين عنوان قابل دسترسي است كه بصورت بسته نرم افزاري است و جهت اجرا بايد روي رايانه نصب گردد. اولين نكته مهمي كه در شروع نصب نرم افزار بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه پس از اجراي  setup    با سه گزينه مواجه خواهيم بود و بايد متناسب با نياز خود، يكي را انتخاب و سپس اقدام به نصب آن كنيم.

 



1.  گزينه اول مربوط به نصب تك كاربره و عادي آن است. در اين حالت نرم افزار بر روي رايانه نصب ميشود و موقع اجرا بايد لوح فشرده مربوطه روي درايور رايانه شما باشد چون اطلاعات را از روي لوح فشرده فراخواني مي كند.
2.گزينه دوم نيزبراي استفاده تك كاربره مي باشد با اين تفاوت كه كليه اطلاعات بر روي هارد رايانه كاربر كپي خواهد شد و براي اجراي نرم افزار ديگر نيازي به گذاشتن لوح فشرده بر روي درايو نخواهد بود. بايد توجه داشت مقداري از حافظه رايانه شما با اين گزينه مصرف ذخيره اين اطلاعات خواهد شد.
3. گزينه ديگر مربوط به نصب در داخل شبكه مي باشد. با استفاده از اين گزينه كاربران جمعي، مي توانند با وصل شدن در شبكه داخلي به استفاده از اين نرم افزار اقدام كنند. در اين روش نصب، اطلاعات لوح فشرده بر روي هارد ذخيره خواهد شد.
لازم به ذكر است روش استفاده از لوح فشرده IFS وGFS كه هر دو از انتشارات صندوق بين المللي پول مي باشند مشابه هم مي باشد و از يك پلت فورم استفاده شده است بنابرين توضيحاتي كه در اين بخش ارائه مي گردد براي نصب و بهره برداري از لوح فشرده GFS ‌نيز صدق مي كند. توضيحات مربوط به آشنايي با منبع اطلاعاتي IFS در ادامه مطلب ارائه شده است.
پس از نصب و اجراي نرم افزار IFS اولين پنجره اي كه مشاهده خواهد شد به شكل زير است:


در صفحه اصلي سه لبه براي انتخاب مشاهده مي شود که عبارتند از: Brows، Options و Search. اين ها سه روش و ابزار بازيابي اطلاعات هستند كه از طريق هركدام مي توان سوال يا Query مورد نياز را ايجاد و اطلاعات مورد نظر را بازيابي كرد. البته هركدام امكانات ويژه خود را براي تركيب كشورها، شاخص ها و ساير موارد تركيبي دارند كه بر اساس نياز مورد استفاده قرار مي گيرند.
  باز يابي اطلاعات از طريق تنظيمات در صفحه Browse
اصول كلي استفاده از پنجره Brows شامل طي مراحل زير مي باشد:
  • مرور راهنماي درختواره ( شاخه ها و زيرشاخه ها) 
  • اتنخاب از ساختار درختي پايگاه فوق 
  • مشاهده متاديتاها ي مربوط به سري هاي زماني
  •  انتخاب سري هاي زماني به صورت يک ساله و يا متوالي براي چند سال، از داخل جداول ارائه شده.
  • بازيابي متاديتا و اطلاعات انتخاب شده در محيط صفحه گستردهSpreadsheet) )
  • ذخيره گزارش تنظيم شده و يا بازخواني (Loading ) گزارشات ذخيره شده قبلي براي بازبيني اطلاعات.
همچنين در اين قسمت اطلاعات بخش مستندات لوح فشرده بصورت فايل هاي پي دي اف قابل دسترس مي باشند. براي دسترسي سريع به بخش مقدمه و جدول راهنماي کشورها نيز مبتوان به بخش مستندات فوق مراجعه کرد.
جداول سازمانی GFS، همچنين می تواند از طريق بازيابي کشورها و از داخل درخت واره انتخاب و مشاهده شوند.
بنابرين براي استخراج اطلاعات بايد مراحل زير طي شود:
1.  در لبه Brows سه پنجره اصلي وجود دارد. اولين پنجره مربوط به عنوان هاي شاخص ها مي باشد و شاخص يا شاخص هايي مورد نظر در اين قسمت انتخاب مي شوند. براي اينكار با استفاده از بازكردن پوشه هاي زير شاخه ها ميتوان شاخص ها را مشاهده و با كليد كنترل وموس بر روي آن علامت گذاري و انتخاب كرد.
2. در مرحله بعدي فاصله زماني مورد نظر خود را از قسمت منوي Retrieval Period انتخاب مي كنيم. براي اينكار روي كليد مربوطه  كليك مي كنيم تا پنجره مربوطه باز شود و سال هاي شروع و پايان اطلاعات مورد نياز از منوي كشويي كه باز مي شود انتخاب مي كنيم.


چنانکه ملاحظه مي شود در پنجره تنظيمات زمان چند گزينه مربوط به انتخاب زمان وجود دارد:
  •  Freq. Setting   در قسمت نوع زمان بندي را برحسب گزارش درخواستي، سال هاي متوالي يا سال هاي مختلف غير متوالي را انتخاب مي کنيم.
  • در قسمت  Frequency مي توان سالانه، فصلي و ماهانه بودن گزارش را انتخاب کرد.
  • در قسمت  Sart زمان شروع ( برحسب انتخاب درقسمت Frequency ) ماه، فصل و سال شروع مورد نظر انتخاب مي شود.
  • در قسمت  End زمان خاتمه ( برحسب انتخاب درقسمت Frequency ) ماه، فصل و سال خاتمه مورد نظر انتخاب مي شود.
  •  OK  پس از تکميل انتخاب ها روي گزينه کليک مي کنيم.
3.       مرحله بعدي انتخاب كشور هاست. اطلاعات اين قسمت با توجه به شاخص ها نمايان خواهند شد بدين معني كه در صورت موجود بودن اطلاعات مربوط به كشور انتخابي در زير شاخص ها، نام آن كشور در فهرست كشور ها قابل مشاهده خواهد بود. زماني كه بر روي شاخص مورد نظر خود كليك مي كنيم در منوي بالاي پنجره ها قسمت selection گزينه اي به نام Availablity فعال مي شود. با زدن آن فهرستي از نام كشور ها كه اطلاعات شاخص يا شاخص هاي انتخاب شده در مورد آن ها موجود است در پنجره اي ظاهر مي گردد كه مي توان با توجه به آن فهرست، با زدن دگمه Retrieval Table، كشور هاي دلخواه را انتخاب كرد. كه در اين صورت مشخصات كشور انتخاب شده در پنجره دوم پايين منو قابل مشاهده خواهد بود.
4.       Seriesمرحله بعدي انتخاب  ها يا شاخص هاي مورد نظر است که از قسمت Series to Retrieve در بالاي سمت راست صفحه قابل مشاهده است.
5.      با استفاده از دگمه سمت راست بالاي صفحه ميتوان  Query ايجاد شده را ذخيره کرد تا بعدا نيز بتوان آن را فراخواني نمود همچنين از همين قسمت مي توان query هاي قبلي ايجاد شده را بازخواني کرد.
 جهت آشنايي با منوهاي موجود در لبه هاي ديگر اين صفحه اشاره مختصري به شرح زير به لبه هاي Options و Serach نيز مي شود.
     Optionsبازيابي اطلاعات از طريق تنظيمات قسمت
با انتخاب لبه Option صفحه اي که مشاهده مي شود باز خواهد شد.


درپنجره اول Country constraints (سمت چپ) کشور مورد نظر را انتخاب و با زدن دگمه Set Constraints واقع درزير پنجره کشورها، كشور انتخاب شده به محدوده گزارش اضافه مي شود و شاخص هاي مربوط به آن کشور در پنجره بعدي يعني Topic Constraints نمايش داده مي شود. با کليک روي شاخص ها در پنجره بعدي شاخص مورد نظر را نيز انتخاب مي كنيم تا اطلاعات آن نمايش داده شود.. براي نمايش اطلاعات به قسمت Browse رفته و كليد Retrieval را بزنيد.
        ‌بازيابي اطلاعات از طريق قسمت Search





در اين صفحه همانطور كه مشاهده مي شود در قسمت Country با استفاده از منوي كشويي كشور مورد نظر انتخاب مي گردد.( در صورت تمايل ميتوان با وارد كردن كد كشور در محل مربوط اقدام به انتخاب كشور كرد). در قسمت Subject شاخص ها با استفاده از منوي كشويي مربوطه انتخاب مي شوند. در قسمت Partner Country ‌كشور بعدي كه به عنوان كشور مقصد در نظر است انتخاب مي شود. با كليك بر روي دگمه Retrieval در قسمت browse مي توان نتايج جستجو را در جدول صفحه گسترده مشاهده كرد.



هیچ نظری موجود نیست: