۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

گزارش ربع قرن عملكرد جمهوري اسلامي ايران ( 1356-1381 )

گزارش ربع قرن عملكرد جمهوري اسلامي ايران ( 1356-1381 )



 اجراي برنامه هاي توسعه از يك سو، به عنوان عاملي داخلي و تحولات اقتصادب و اجتماعي جهاني به عنوان عاملي بيروني، از سوي ديگر تاثير، تاثير چشمگيري بر تحولات بخش هاي عمده اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور بر جاي گذاشته، تحولاتي كه شايد حضور آشكارتر ايران را در عرصه جهاني و همگرايي با اقتصاد بين الملل بيش از پيش ضروري ساخته است. در اين ميان، اطلاع رساني شفاف و بهنگام از گستره فعاليت ها، روند عملكردها و همچنين بررسي مقايسه اي آنها طي سال هاي مختلف، نقشي موثر در تنوير افكار عمومي و اصلاح و بهبود روش هاي تصميم گيري و عملكردي دارد.. اين گزارش در راستاي اهداف ياد شده فوق و بر اساس مصوبه شماره42680/29238 مورخ 30 مهر 1382 هبات وزيران به ارائه فعاليت هاي نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي مختلف طي گذشت ربع قرن از پيروزي انقلاب مي پردازد و دوره زماني 1356 تا 1381 را در بر مي گيرد. اهداف اين مطالعه عبارتند از:
     ارايه تصوير روشن و تطبيقي از وضعيت و تحولات شاخص هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي طي سال هاي 1356-1381.
     ارايه آمار و اطلاع رساني شفاف از عملكرد نظام جمهوري اسلامي ايران به منظور اتخاذ سياست ها و خط مشي هاي اصولي، در جهت تقويت نقاط قوت و مرتفع ساختن نقاط ضعف در راستاي نيل به توسعه پايدار و افزايش توانمندي ها براي حضور در صحنه اقتصاد جهاني.
اين كتاب يكي ديگر ازانتشارات سازمان مديريت و برنامه ر يزي كشور است با كوشش روابط عمومي آن سازمان تهيه و تنظيم شده است. مطالب اين كتاب در دوقسمت عمده تنظيم شده است:

     تحولات شاخص هاي كلان اقتصادي كشور طي سال هاي 1356-1381.
     تحولات شاخص هاي بخش هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي طي سال هاي سال هاي 1356-1381.
 اين منبع اطلاعاتي مشتمل بر جداول آماري، جداول اطلاعاتي و نمودار هاي متعدد و نقشه در خصوص تحولات و روند توسعه بخش ها مي باشد.
از آنجا كه درمحدوده زماني كه اين گزارش به مطالعه و بررسي آْن پرداخته (1356 تا 1381 )، دو برنامه توسعه پنجساله اجرا شده است، بنا برين اطلاعات ارائه شده در آن ميتواند ملاكي براي ارزيابي برنامه هاي اجرا شده نيز باشد.